صفحه ی اصلی ساحل حریر

  • سفرنامه - دوستان و عزیزان، سلامی به گرمای خورشید مهربان .امیدوارم حال همگی به خصوص دوستان منتظر خوب باشه .اگر احوالی از اینجانب نیوشا خواسته باشید الحمدولله خوب ...

۱۳۸۹ بهمن ۱۰, یکشنبه

مامانم اینا، بابام اینا

مامانم اینا:
            تا دلتون بخواد پر بود از دختر تو خونه جانعلی؛به این خاطر بود که تو حوزه استحفاظی جانعلی پرنده بی اجازه پر نمی زد و نمی خوند.دختر داری سخت بود.الانم سخته؛تازه الان سخت تره.اون موقع نهایتا"جوونا عاشق می شدند.اول ناز و ادای دختر،بعد هم اطوار خانواده ،در نهایت بعد از دوماه ازدواج و دو تا کفتر تو یه اطاق که قسمتی از خانه پدری داماد بود.هر سال هم یه بچه پس می انداختن و آنقدر کار داشتن و خسته بودندکه وقت دعوا و مرافه نبود.اصلا"مثل حالایی ها که نبودند. یعنی حالا چیه؟خوب ترین وضعیت اینه که :دختر پسرا همدیگر رو می بینند؛یه دل نه ،صد دل عاشق می شند.دیگه دوری همدیگر رو نمی تونند تحمل کنند.خانواده ها فکر می کنند اونا همین الانه که بمیرند،موافقت،ازدواج؟!نه دیگه از همون شب عروسی ابرازعدم تفاهم شروع می شه.فامیل های من انقدر سکه دادند فامیلهای تو انقدر!فامیل من ....فامیل تو.....خلاصه شب عروسی همه بزن و بکوب و خوش گذرونی،عروس و داماد شروع کدورت ها. قدیمی ها اینطورکه نبودند بشینند به هم زل بزنند و به قول امروزی ها ارتباط چهره به چهره و نگاه های عاشقانه و قربان صدقه و بعد از نیم ساعت،سر یه اختلاف سلیقه؛ تشنه به خون هم بشند.
ننه باباهای الان موندند که چه کنند!؟موافقیت با بچه ها یا مخالفت ؟تفاهم یا عدم تفاهم ؟آزادی یا در بند؟همینه که یا بچه نمی خوان یا یکی می خواند حتما"اونم بخاطر حرف مردم.
خلاصه زمین های شالیکاری و باغ جانعلی همیشه سبز و آباد بود.خانه های کاهگلی شمال رسیدگی زیاد می خواد.تقریبا"هر سه ماه یکبار خانه تکانی می خواست.از حصیر شویی تا تجدید رنگ نمای ساختمان که با آب آهک صورت می گرفت.از دامداری و مرغ و خروس و اردک ،تا گرفتن محصولات اونا.از کاشت و زرع بهار تابستان تا حصیر بافی و پارچه بافی پاییز زمستان که همه و همه دسترنج دختران و زنان روستایی بود.مردان فقط در بهار و تابستان به اندازه یک دهم  زنان کار داشتند.بعد از آن هم سروری و آقایی شان شروع می شد.که بیشتر در قهوه خانه ها(چایخانه)به تبادل افکار و تصمیمات محلی مشغول بودند.پرونده تک تک اهالی روستای خود و روستاهای همجوار رو بررسی می کردند.چه کار پر مشغله ای ؟باید به ایشان گفت خدا قوت.البته اندک مردانی بودند که در قهوه خانه نشینی زیادت نمی کردند و به خانه آمده مقدمات زنبیل[1] بافی و پیچ[2] بافی و درست کردن وروره[3] و خاص[4] و رفت و آمد به شهر و دادو ستد کالا و خرید و فروش ضروریات منزل را مدیریت می کردند.خلاصه گفتنی زیاده که در زمانهای مختلف بیشتر خواهم شکافت.
بابام اینا:
       تا دلتون می خواد پسر داشتن تو خونه ،کارای شالیکاری شون دیگه کامل و بی نیاز از کارگر بود.
در خانه یوسفعلی که معروف بود به یوسف خان پسرها در پاییز کاری نداشتند چشگیر ،ولی گاهی ماهیگیری می کردند.هرس درختان را همیشه بابای خانه انجام می داد و چه برکتی داشت دست یوسف خان .شاخه درختان لیمو شیرین از سنگینی میوه همیشه به صورت درختان بزرگ افشان بود که به قیم" دوخال چو[5]" از سطح زمین بالاتر نگه داری میشد.میوه باغات او همیشه زبانزد بود.
شخم باغات و شالیزارها از اواخر زمستان شروع می شد و  پسرها دوشادوش باباها کار طاقت فرسای کشاورزی را تحمل می کردند بدون اینکه خم به ابرو بیاورند. اصلا"به جز تک و توک بچه هایی که گهگاه از زیر کار در می رفتند؛هر کس وظیفه اش را می دانست.چطور بچه تربیت می کردند؟
حالا مامانم اینا و بابام اینا:
برای کارای مردانه خانه جانعلی پسرهای یوسفعلی سر و دست می شکستند.آخه پسر های چشم و  ابرو مشکی یوسفخان می مردند برای دخترای بور و زاغ و تپل مپل جانعلی؛تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.البته با اقتدار جانعلی فقط این اوج غرور و خودنمایی به نگاههای دزدانه و یواشکی ختم می شد و بس.
مامانٍ بابا هم بدش نمی اومد که تو اون همه وظایف زنانه روستایی دخترهایی دم دست داشته باشه.مامانم اینا هم مردند برا خونه بابا اینا که چه!؟کدبانوگری و توانایی هاشونو نشون بدن به کدبانوی باسلیقه و زیبا و مهربان و قلمی خانه همسایه .هم سایه که نه !املاک همجوار.



[1] - نوار های حصیری با متراژهای بسیار بالا که از آن زنبیل ساخته و پرداخته می شود.
[2] - ساقه های دانه گرفته برنج  را تابیده و به صورت طناب موقت در می آورند و برای بستن سال بعد ساقه های درو شده استفاده می کنند.
[3] - در قسمت قبل توضیح داده شده.
[4] - از پهن گاو و ترکیبات دیگر ظروف مدوری به قطر عرض شانه درست و خشک  می کردند که برای پرورش کرم ابریشم استفاده می شد.
[5] - چوبی به شکل Y که از شاخه درختان مقاوم برای موارد مختلف تراشیده و استفاده می شد.سر Y شکل را زیر شاخه های آویزان و سر دیگر را به زمین فرو می کنند تا از شکستن شاخه ها جلو گیری کنند.

۲ نظر:

گیله مرد گفت...

بابا ای ول به بابات اینا!! نه ای ول به مانانت اینا که بابات اینا رو تور کردن....

گیله مرد گفت...

بابا ای ول به بابات اینا!! نه ای ول به مانانت اینا که بابات اینا رو تور کردن....